Jag vill leva i Europa...

Eftersom kamrater nu är både utanför och inanför Sveriges gränser får jag vidga mina syner.


1.Vi tog färjan till Travemünde,
i en sommarnatt som var blå.
Fyra vanliga svenska turister
i en gammal sliten Renault.
Vi skulle till olika ställen
och vi kände knappt varann,
men för att spara bensin och pengar
kunde sälskapet nog gå an.
Vi vände och vred på vår karta
för att hitta en praktisk väg
till Nice via Hamburg och Bryssel
och helst också över Genéve.
Vi var alla ganska beresta
och kom med en mängd förslag
på nya och spännande platser
där man gott kunde stanna en dag.
 
ref. Jag vill leva i Europa,
jag vill älska och sjunga här,
jag vill skratta och gråta och dansa
jag är yr och förlorad och kär,    
när jag tänker på hela Europa
och på oss som hör hemma här.
 
2.Långt ute på Tysklands hedar
blev vi hejdade av en transport,
en konvoj av NATO-raketer
på väg mot okänd ort...
Deras tyngd fick marken att skälva
där vi satt i vår bil och såg på.
"Där är döden" sa Lena från Småland.
"Den är avlång och silvergrå."
"Den ska till ett bergrum..." sa Anders
"...och riktas mot Leningrad.
Där finns ett torg med små gummor
som säljer rönnbärsmarmelad."
"Vår död väntar nog i Sibirien
eller kanske i Texas" sa jag.
Varje stridsspets har ett nummer
som står för en särskild stad..."
 
ref. Jag vill leva i Europa...
 
3."Jag känner en kille i Grekland..."
sa Lena "Éhan står i en bar.
Aten heter staden han bor i
-undrar vilket nummer den har..."
"Jag tror B 103 är för London..."
sa Anders"Édär har jag en vän,
han jobbar på British Museum,
men det var ju länge sen.
I Provance är bergen röda
och citronträdsblomman är vit.
Nummer C 87 har den robot
som väntar på att sändas dit."
"Det var här allting börja..."sa Peter
som hade vart tyst en lång stund
"Från Europa kom Cook och Columbus
och det var här som jorden blev rund."
 
ref. Jag vill leva i Europa...
 
4.Jag såg i backspegelns imma.
Min blick var ganska betryckt.
Den sa: "Det finns flera miljoner
som lever i ständig flykt,
inte bara från sina länder,
utan från en hel kontinent.
Skulle du kunna leva som de,
utan rötter, på vandring jämt?
Jag sa: "Men de kan vända tillbaka,
komma hem igen en dag
i en framtid när allt är förändrat,
deras bit av jorden finns kvar."
Men den världsdel där vi lever
är bräcklig och sårbar nu
och tiden blir mer och mer dyrbar
för varje förflugen minut...
 
ref. Jag vill leva i Europa...
"I en framtid när allt är förändrat deras bit av jorden finns kvar men med den kontinent där vi lever repeteras en tragedi där författarna kallas strateger och de som dör i slutet är vi."

Synd att jag inte får fatt i orginal texten :( Gör lite ont i mig..

Jag vill leva i Europa är en sång på svenska från 1981 av Jan Hammarlund

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0