Hvorfor ødelægger jeg altid det bedste for mig selv?

En av mina favorit Sheakspare meningar är en från Macbeth och denn lyder så här

"Why should I play the Roman fool and die on my own sword?"

Jag vet inte varför det är min favorit, jag vet ej heller varför den berör mig. Själva betydelsen med meningen är kanske lite svår att försåt då uttrycket "Roman fool" är menat med det sätt de romerska officerarna tog självmord när de höll på att förlora ett slag eller en belägring. Jag tycker den visar lite på hopp då varför ska han ta självmord när han är på botten? Varför ska han vara dåren som tar sitt eget liv när något går emot honom? Han tycker det är larvigt, det är nog därför jag tycker meningen är genialisk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0