drick aldrig mer vin med leverpastej i en kall decemberkväll.

Ett fånléende, ett nervöst skratt och jag pratar vidare. Falskheten som bubblar upp inom en, likt en syra den fräter min hals och försöker få mig att skrika ut mina känslor. Men nej, ned på knä, hela vägen ner för att verkligen krypa inför din övermakt. Sanningen i skymundan, ej heller lögn utan falskhetens vin pryder min mun. Kan inte sluta dricka, snälla häll ut mitt gift, stäng min mun med en kyss! Inte? Nej kanske inte. Bäst så, men för vem? För jag skriker efter dig, varje rörelse och ord längtar efter en förening, men ej en kyss. Nej, det är nog bäst så. Komplicerade meningar om förklaring att allt är svårt, allt är så komplicerat. Känslor blandas med begär men ändå falskheten som bygger en grund. Men denna grund kan raseras, vägen behöver inte vara komplicerad allt som behövs är en kyss, inte? Nej, ingen kyss det är nog bäst så. Problemen klumpar ihop sig, lösningen försvinner i vinets påverkan, den druckna människan är ej längre nykter men det är ej av alkohol som jag raglar runt. Meningslösheten och rastlösheten där viljan av att övervinna hopplösheten blandas ut med läsk som en ungdomlig grogg. DRICK DRICK DRICK skriker kören till kämpen som utmanat mig på en djup skål där dom allt för ofta glömmer att jag är professor i att svälja. Ner med glaset och ser på figuren framför mig, snurrandets och mörk. Flåsande i en mekanisk melodi, en rytm med mer än ord. Hela kroppen används, oh vad skönt. Skrik så högt du vill, jag vet att jag är bra. Men tyst nu flicka lilla för jag känner rytmen i blodet och bryter ut i kråksång om en spillemand med sin strengeleg. Smørrebrød och gammeldansk, oj vad mitt huvud är ur balans. ännu en fin tös jag ser prata, ord, alltid dessa ord. Ibland krävs handling, men modet sviker. Ett glas till och jag vågar, drick, drick dig full ditt svin. Sov sedan och vakna med tomma flaskor bredvid dig och en sköka i sängen. Aldrig mer, drick aldrig mer vin med leverpastej i en kall decemberkväll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0