Misantrop

image19
Klicka på bilden för att komma till konstnären.



Regnet öser ned och molnen speglar världen för mannen som går vid ängarna. En misantrop, en varelse som inte är anpassad till samhället. En stäppvarg om ni så vill. Denna man som går vid ängarna låter kappan fladra vid leran i marken, han bryr sig inte om sin dyra kappa eller om sina vita skor. Då för honom spelar större saker roll.

Hans gång är rytmlös och hållningen är hängig, ifall man såg honom så skulle det vara som om han bar hela världen på sin rygg. Detta gjorde mannen, han bar hela sin värld på sin rygg. Men även om mannen nu började närma sig sina sista dagar i livet så var hade han fortvarande en lust att utforska livet, att dricka ur mimersbrunn, att utforska livet,döden och kärleken.

Mannen stannar upp en tanke for förbi denne mans sinne, han ler och går vidare. Denna man var mycket vacker man, men hans själ var lika grotesk som den svartaste tanke mannen bar på. Mannen vet detta och det berör honom inte utan han vandrar vidare med ängen vid sin sida och ett skevt leende som ett bevis på missanpassning.

Tankarna mannen bär på är inga vanliga tankar då denna man är en väldigt udda och vällutvecklad varelse. Inte ens den mest skarpsynte berättaren kan se in i denna mans mörka inre.

- Friheten längtar alla till även jag men till vilket pris ska frihet få kosta? Det man säger är frihet är aldrig frihet. Den frihet som vi ser idag som alla räknar med är det den frihet vi strävar efter? Där man påstår att alla människor är lika och att varje individ är unik och har ett egetvärde i sig. Men hur kan alla vara lika men ändå unika? Är inte det motsägelsefullt. För att om alla människor ska vara lika så måste man trampa på individens egenvärde därför kan man inte påstå att i denna frihet den demokratiska friheten är människor lika och unika med ett egenvärde.
Därför ska jag kämpa för min frihet och mitt lands frihet där vi kan leva i ett samförstånd med varandra där alla känner en gemenskap och en samhörigt åtskilda för andra men enade tillsammans.
Men i skydd av det mörker som nu omsluter mig och oss så måste jag underminera min livslust till detta samhälle där den frihet jag tror på ska komma. Men som ett fallande hopp har jag sett i hela mitt liv att denna frihet aldrig verkar komma. Men skam den som ger sig, ett ständigt tvång vilar över mig att alltid blicka vidare att aldrig slå sig ned. Detta är ett jobb där ensamheten, ofullkomlighet och frustration alltid kommer tillsammans med en och aldrig lämnar en. Lycka och frihet är till för de får som följer herden, lycka är till för andra den har aldrig varit ämnad för mig.

Mannen hoppar med lätthet över ett staket och får syn på en torr plats under ett stort träd. Han lägger sig ner och ser till sin förtjusning att just här kan han se stjärnorna utan att regnet stör honom. Hans tankar far åt alla olika håll och han fortsätter at funderar på allt inom kosmos lagar.

- Patetiskt nog så älskar jag mitt liv fast att jag aldrig kommer att gå långt eller utveckla mig mer än vad den mest intellektuella människa på vår planet kan. Då jag är fast i denna förbannade kropp som lever i detta förbannade system. Detta system som känns som ett fängelse där min kropp sitter inburad och ruttnar sakta bort för att aldrig någonsin kunna komma ut och vara fri. Men ändå så känner jag kärlek till mit liv då det ingår i det stora , i naturens kretslopp. Det viktiga, denna sköna moder jord som andas och frodas.

Mannen reser sig och fortsätter sin vandring i regnet, han fortsätter också att försöka vrida och vända på sin tillvaro för att komma fram till en optimal sanning men han vet att han är dömt att misslyckas, ty han är människa. Han fortsätter sin filosofiska bana, att tänja på det kända och lyssna på sin innersta röst. Detta är en man som inte var som alla andra, denna man borde vara en hyllad man. Men han kämpade inte för sin egen skull utan för sitt samhälle. Denna man är nu borta och hans samhälles kraft lämnades till de yngre som nu tar vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0