Sluta försöka störta min värld, mina ideal..

Det sägs att alla får sina femton minuter i rampljuset och idag verkar jag har fått mina. Det är Motpol bloggaren Oskorei som har uppmärksammat mig och givit mig fina lovord som;

"Bloggaren bakom Mediadrev nämner som sina litterära favoriter bland annat Hermann Hesses Stäppvargen och Siddharta, Iliaden och Goethes Den unge Werther, något man kan märka genom texternas inriktning. Där blandas nihilistiska och existentiella tankar med mytiskt stoft från vårt nordiska ursprung, tankar och funderingar som är fängslande genom sin ärlighet och äkthet, och man kan redan nu ana att Mediadrev har en mycket spännande och lovande framtid vilket gör att bloggen utöver sitt värde just nu är klart värd att följa. Vill man få en inblick i en ung, intelligent svensks tankar är Mediadrev både intressant och hoppingivande."

Hatten av och en djup bock till Oskorei som har inspirerat mig många gånger med hans väldigt djupa och intelligenta inlägg. Och jag får även be er alla att följa Oskorei eller någon annan Motpol bloggare då dessa är en få skara av samhället behöver mer av. Så jag ber er att besöka http://www.motpol.nu och läs vad dessa personer har att säga till världen.

En av mina egna inspiratörer, Brigid verkar fått sin flamma tystad och således sitter jag här utan några fundering eller tankar hurvida mitt inlägg ska utformas. Det är kanske så att jag står vid ett vägskäl och funderar över vilken väg jag ska ta, varje väg har sina egna fördelar respektive nackdelar och jag har inte en aning vilken väg jag ska välja. Så många gånger föfr i mitt liv har jag fått någon sorts av vägvisare som har lyst upp den väg som mitt innersta vill vandra och kanske denna gång kommer denna vägvisare för jag känner mig svart till sinne och hjärta där dysterheten är över mig. Det kanske är Hecate som ska möta mig denna gång och visa mig klarhet eller lura mig i döden. För de gamla världens gudar och gudinnar är som vi, mänskliga i den benämning att dom kan göra saker som majoriteten ser som fel men även rätt. Men i verkligheten så står dessa gudar och gudinnor över denna moraliska vägskål om fel och rätt. Dom är också som vi genom att dom har mänskliga begär, dom vill samma saker som oss. Dom hyllar samma ideal som stod i fokus i denna forna historia och hurvida idealet tillkom genom gudarna eller gudarna kom från idealen är ovisst.

Men nu lever vi inte i den forna tiden utan i en tidsålder där vi ska kunna bevisa allt för att tro på det. Något jag saknar i denna religion är att man inte kan leva i ovisshet utan allt måste förklaras. I den forna tiden så var förklaringen att det var gudarna eller gudinorna men personligen tror jag också att det var en form av accepterande att man bara visste att det var så och accepterade det utan anledningen till varför det är så. Man behövde inte veta allt, missförstå mig inte för vishet var ett ideal man hyllade men vishet behöver inte utnämnas till den som vet mest utan till den som handlar bäst. Man accepterade saker som att det blev kallare på vintern utan att egentligen veta varför, man bara accepterade sina förutsättningar och ifrågasatte inte dom. Man skapade det bästa från det man hade och hur det var runt en. Detta saknar jag i denna vetenskapliga religion där man inte kan acceptera sitt förhållande till livet och de förutsättningar man födds med. Med förutsättningar så menar jag mer än miljön och hur allt runt en är utan också hur man själv är som t.ex hur intelligent man är och ens personlighet.

För i dagens samhälle så kommer ofta ens egen personlighet i skymundan för samhällets regler för hur man ska vara för att bli accepterad. Det är så svårt att egentligen vara sig själv i dagens samhälle och detta ser man när man blickar ut i våra dystra gator där gängen och de politiskt korrekta härskar. Jag tror inte på fullaste allvar att gängen skulle använda våld och hot ifall de skulle känna sig accepterade och populära utan deras handlingar. För i grunden är deras handlingar en vink av desperation för att vi är i en omväxling om våra ideal. Dessa nya ideal som växer fram i massmedia ställer sig mot de gamla som bevaras i sägner från forna tider eller tänkare med den inspirationen. Om man går till en bokaffär idag så kan jag med stor säkerhet lova er att man hittar denna nya populistiska smörja som sprutar ut massmedias ideal fler gången än vad man hittar böcker som hyllar de gamla idealen.

Idag vill man inte vara prinsessor, riddare eller andra äventyrare som är ärofyllda och liknande, idag vill man vara med i realityserier som Big Brother och liknande saker för att enbart vinna berömmelse. Nu kanske ni påstår att man vill vara riddare för att också vinna berömmelse men det finns en skillnad här. För när man är riddare och söker berömmelse så får man den genom goda handlingar, man minns folk som Sankt Göran som slogs mot draken för att rädda en prinsessa eller en stad. Men idagens samhälle så är handlingarna i berömmelsevägen sådana som vem som är slampigast eller dummast. De mest intelligenta sållas ut i förmån till de "snyggare" och dummare. Så om man vill söka berömmelse genom att vinna Big Brother för att man är dummast i dagens religion så gör det, men sluta försöka störta min värld, mina ideal..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0