Julafton

Nu har det precis varit Midsommar och då fick jag den briljanta ideén om jag får säga det själv att skriva om varför vi firar julen! Så nu kör vi.


image22


Varför vi firar jul:

Precis som med Midsommar så kommer det från det forn nordiska kulturarven. Högtiden hette då "Jólablót" eller "midvinterblot" och detta inträffade på årets mörkaste dag. Man firade midvinterblot för att ära och tacka de döda och gudarna som kom på besök . Dessa skaror samlades i Nordpolen för att sedan i ledning av Heimdall besöka oss i våra stugor. Heimdall var också den som sägs skapa människorna till Oden och kom med presenter till dessa (tomten!) fast bara de som hade givit sig åt Oden. Presenterna kom från de döda, Balder och Nanna runt den nionde december när man började brygga sitt julöl. De döda och gudarna stannade i ungefär tre dagar, och då var det festligheter var dag. Nämnvärt var också att man bäddade sängarna extra noga och sov på golvet för att göra plats åt dessa döda och gudar för att hedra dom. Det första som nämndes om julen var att man drackjul detta tror man beror på att man skickade runt ett dryckes horn av med mjöd i som alla drack ur.

Varför man firade just vi denna tidpunkt var som jag skrev innan att det var årets mörkaste dag och härifrån blev det bara ljusare och ljusare. Detta innebar att man hade överlevt årstiden döden (våren) som var innan julen (återfödelsen) och våren (födelsen) och sommaren (livet) kom efter.

Symboler:

Granen:

Granen symboliserar Irminsûl som är världsträdet men detta kunde vara i princip vilket träd som helst på gården och inte nödvändigtvist en gran. Fast trädet ville man alltid skydda då den representerade hur bra gården mådde därför försökte man aldrig skada trädet och man hängde upp gåvor och man gav trädet gåvor för att det skulle må bra.

Julgrisen:

Julgrisen symboliserar Frejs galt som springer över himlen och sprider ljus vart den än befinner sig. Så vi äter skinka för att välkommna ljuset.

Misteln:

Misteln kommer både från den keltiska tron och den nordiska. I den keltiska så tror man att misteln hade skyddande krafter då den representerade själen i det träd den hade levt med.

Från den nordiska kulturen så tror man att misteln symboliseras med kärlek för att det var en mistel som dödade Balder då Loke lockade Höder att skjuta den med en pil mot Balder och där av dräpte honom. Då bestämde Balders mor, Frigg att misteln skulle symbolisera kärlek istället för Balders död och där av en kyss när man står under den.

Presenter:

Att man ger gåvor till varandra på julafton är från Heimdall (nutida tomten) som kom med gåvor från de döda till de människor som dyrkade Oden. Heimdall vaktade även ingången till Valhall där endast "de snälla människorna" fick passera och de som sågs som snälla var människor som dyrkade Oden och var blonda, blåögda och hade en heroisk världskådning.

Julbocken:

Vissa tror att julbocken är en felöversättning ifrån Tors vagn som sades innan drogs av bockar, men nu vid senare år tror fler forskare att den dras av hästar och är därför en feltolkning av det hela.

Filmen 300, förklädda nazister eller försök att få politisk korrekta poäng?

Idag när jag slog upp aftonbladet så på ledarsidan blev jag först road och sen rent ut sagt förbannad. Jag se hur denna man vid namn Gunnar Fredriksson försöker måla filmen 300 som en film om raser och rasism. Den tavlan hade ingen chans att bli vacker och det blev den inte heller.

Gunnar Fredriksson börjar med att han ville förbättra på sin klassiska bildning genom att se en krigsfilm om 300 spartaner som står emot krafterna från en persisk här som vill erövra Grekland. Men frågan är nog snarare varför vill du se en krigsfilm om du vill få denna så kallade klassiska bildning? Eftersom Gunnar inte själv vill se krig då han är djupt besviken på att allt handlar om dessa 300 spartaner och inte om Aten och deras kulturliv. Vilken chock det måste ha varit för Gunnar när han satte sig i biosalongen med popcorn i sin hand och får se ett krig utkämpas! Han måste nog ha satt popcornen i halsen och spillt drickan i knäet.

Gunnar Fredriksson maler på om att denna film inte har för ambition att berätta någon historisk sanning men han berättar aldrig vad det är som fel i filmen. Detta känns ganska konstigt då han försöker få oss läsarna att tycka och värdera hans syn på filmen men utan exempel på vad som är historiska fel så kan man inte heller påstå något sådant, då man inte har något underlagg för detta.

image21 Senare i artikeln försöker Gunnar att påstå att dåtidens Persien bara innefattade Iran, då detta är ett oehört historisk fel och måste kännas som en pungspark för alla stolta iranier runt om i världen som är stolta över sin historia. Persien under den tiden var en stormakt och hade dom lyckats med sitt erövrar tåg mot Grekland så skulle man nog få sett ett tidigare Romarrike.

Det är här denna krönika börjar spåra i mellanrubriken "Västerlandet vs Persien" som ska vara ett försök att svartmåla de spartanska krigarna eftersom dom är för ljusa, för muskolösa, för manliga(?). Men folket från persernas rike uppfattar Gunnar Fredriksson som ondskans folk där dom är fega, mörkhyade (detta ser Gunnar som negativt) odjur och monster med fula ansikten (han tycker dom är fula med!). Gunnar fortsätter i samma stil och berättar om att Sparta är en militärstat med en "machokultur" som Gunnar Fredriksson drar en parallell till dagens USA där tydligen folk har massmöten för nazism och skriker och vrålar enligt Gunnar. Men det Gunnar Fredriksson glömmer eller blir förtrollad av den sköna spartanska drottningen är att Sparta har ett råd som bestämmer, ett sorts altinge (forn Island) där de lärda sitter och diskuterar hur man ska göra med staten och deras politik. Alltså så skolas inte alla till krigare utan bara de som passar till det. Han klagar också över det man ser hur Kung Leonidas skolas till krigare och dödar en varg redan vid sin barn/tonårs ålder som blev till en legend för Leonidas folk.

Man kunde knappt tro att det skulle bli mer komiskt utan Gunnar Fredriksson spanade efter Atens "enastående" kultur i en film som skulle handla om 300 spartanska krigare. Då är frågan till Gunnar, Går hissen hela vägen upp? Varför skulle regissören ta med atens kultur i en film om spartanska krigare? Men Gunnar verkar bli ännu grinigare när dessa spartanska "machomän" tycker att Aten är en stad med filosofer och bögar. Men Gunnar stämmer inte detta? Som han själv skriver i slutet av sin krönika så var det ungefär vid denna period som Platon och Sokrates framträde, båda två otroligt intellektuella filosofer. Men sen så var det här om bögar som Gunnar inte ville se. Det är historiskt korrekt att homosexuallitet var mer öppet i Aten och det sågs inte med en skymf att ha en man som älskare. Då borde det spartanerna ha rätt i sin beskrivning av Aten som en stad med filosofer och bögar.

Man kunde tro att eländet var slut här, men Gunnar överraskar inte och fortsätter i samma stil men nu försöker han ännu mer vinna billiga politiska korrekta poäng som han kan stämpla ut i rosenbad kiosken. Nu försöker han anklaga Spartas kung, Leonidas som en rasist och fascism, var han får rasist ifrån har jag inte en aning men för att hjälpa Gunnar att minnas så defineras rasism så här

"Rasism är åskådningen att mänskligheten kan indelas i raser med olika värde"

Och vad jag uppfattade det som så kunde man inte så någon form av att man delade in folk i raser, men detta kanske kan vara så att de mörkare "fula" styrkorna från Persien kan ses som mindre värda i förhållande mot de vita och rena från Sparta. Men detta borde bara vara löjligt för att regissören inte kan göra något åt de geografiska förhållanden och hur människor ser ut. Människor från Asien är mörkare än människor från Europa, detta är ett fakta och borde inte kunna användas till att försöka få dessa politiska korrekta poäng. Men nu hur ifråga om Leonidas var fascist eller ej är en fråga som är ganska lätt att svara på. Leonidas var den obestridde ledaren för Spartas, men det fanns ett råd eller ting om ni så vill som diskuterade frågor som rörde sig om Sparta. Och vid detta ting så kunde folket få göra sig hörda. Då jag vill se detta som en blandning av fascism och folkstyre (inte demokrati) då Leonidas är kung men folket har en makt och val att göra. Sen kan man också undra varför Gunnar Fredriksson försöker få Spartas styrelseskick att verkar vara något dåligt och patetiskt. Om man kollar på filmen så ser folket i Sparta ut att vara lyckligt, hur ofta ser man att mer än majoriteten av befolkningen är lycklig i demokrati - Sverige? Inte ofta för min del, så varför försöka smutskasta något som funkade för dessa människor Gunnar?

Men nu kommer Gunnar Fredriksson till en liten svag punkt i filmen, då i striderna runt dessa 300 spartaner så var de inte 300 utan precis som vi ser i filmen så får dom hjälp av bland annat Aten med tusen män. Leonidas som tar befälet skickar ut dessa att bevaka än väg i berget (minns du det Gunnar?) så perserna inte ta spartanerna bakfrån. Han väljer också att lägga in att "även persien fanns en klassisk kultur." mellan två meningar om trupper och vad man slogs för. Alla länder kulturer Gunnar, även sparta hade en klassisk kultur det kan jag lova dig.

"Jorden runt sprids enligt marknadens lagar denna dynga till masspubliken och det är ju sant att sådant går att sälja."

Detta skriver Gunnar i slutet av sin krönika där han tror att han har klätt av en film som enligt honom har historiska fel och belyser fel stadsstat. Men tyvär så var filmen lika naken som en eskimo på jakt. Sedan fortsätter Gunnar med sin självutnämnda Hollywood expert tolkningar och på något sätt så kommer han in på svensk politik där han försöker ge den en känga för att vissa politiker förordar marknadsekonomi men ogillar kulturpolitik. Då kan jag även påpeka och fråga om vilken kultur denna kulturpolitiken skulle handla om? Det var minst 70 år sedan det handlade om svensk kultur.

Men det jag tycker är lustigt är att Gunnar nu i slutet kommer in på Karin Boye som har inget med filmen att göra, och är bara ännu ett sätt för honom att vinna politisk korrekta poäng i sin lilla samling. Där han på något sätt försöker måla upp en bild av dessa spartaner på filmen som skulle vara "onda" nazister som gick vid samma plats där spartanerna dog vid samma år när Karin Boye dog. Men tyvär så hyllar Hjamlar Gullber (som skrev dikten om Karin Boye) spartanerna i sin dikt och där sprack det för Gunnar. Tyvär klä av en midsommarstång istället Gunnar Fredriksson.

Pontus

Midsommar!

image20

Som sagt så var det midsommar igår och för er nu som är lite intresserade tänker jag berätta varför vi firar midsommar i Sverige.

Historik:

Midsommar har firats sedan urminnes tider så det är inte en kristen dag utan snarare fornordisk. Man firade midsommar ofta med blott (offer) för att få en bra skörd eller bli gravid etc. Midsommar har alltid haft med fruktarbarhet och kärlek att göra det är också därför midsommarstången ser ut som den gör (avbild av en penis).
Midsommar har också haft en väldigt magisk innebörd då den firades alltid för den första dagen i årets tredje kvartal enligt den gamla solkalendern. Man kan också se att det är en magisk dag då i gamal svensk folktro så skulle man akta sig för näcken och att flickor ska plocka mellan sju eller nio olika sorters blommor helst vid ett vägskäll och klättra över nio gärdesgårdar utan att yttra ett ord innan man somnar, endast då får man se sin stora kärlek i drömmen. ( Man kan se detta i en av Astrid Lindgrens sagor; Barnen i bullerbyn )

Midsommar i kristen tro:

I en del av att göra Sverige kristet så försökte man att lägga festdagar (helgdagar) på samma dagar som fornnordisk mytologi ( t. ex. julafton ) då detta skulle göra folket mer villigt genom att tro att man firade samma saker fast med ett annat namn. Så midsommar i en kristen syn brukar oftast kallas Den heliga Johannes döparens dag. I flera andra länder heter det vi kallas midsommar för just Den heliga Johannes döparens dag. Men sedan 2003 så flyttade man Johannes döparens dag (orka skriva hela namnet?) till söndagen efter midsommaren och det innebar att Midsommar fick teamat "skapelsen" enligt kristen tro.

Midsommar idag:

Idag så tar vi för givet att fira Midsommar och resa stången. Då vi bara vet att det är en tradition, men de flesta vet inte varför vi firar detta. Och känslorna är blandade. Mona Sahlin tycker själv att denna urgamla svenska tradition är en töntig sak att fyra och en av de få saker vi har i svensk kultur och traditions högen.

"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er.
Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker."
? Mona Sahlin

Själv tycker jag att midsommar är en hyllning till de som har kämpat för att vi ska vara Sverige, till de urtiders familjer som levde och byggde sina liv och gjorde oss till vad vi är idag. Nu tänker jag inte på att dansa små grodorna runt stången utan vad det symboliserar. Medan man sitter där med sin familj och släktingar och firar en urgammal svensk högtider som vi har gjort i alla år. Detta får mig att känna en känsla av gemenskap.

Själva firandet med Midsommar idag är så att man dukar upp ett bord med mängder av mat som brukar bestå av:
Färskpotatis, gräslök, matjsessil, andra sorters sill, prinskorvar, köttbullar och till efterrätt oftast jordgubbar.
Man brukar även dricka stora mängder av öl och ta några "nubbar" till. (Har själv tagit 7stycken idag.)

Så midsommar härstammar från våra förfäder och är en tradition med långa rötter, fortsätt att fira den! Det var allt från mig :)






Misantrop

image19
Klicka på bilden för att komma till konstnären.



Regnet öser ned och molnen speglar världen för mannen som går vid ängarna. En misantrop, en varelse som inte är anpassad till samhället. En stäppvarg om ni så vill. Denna man som går vid ängarna låter kappan fladra vid leran i marken, han bryr sig inte om sin dyra kappa eller om sina vita skor. Då för honom spelar större saker roll.

Hans gång är rytmlös och hållningen är hängig, ifall man såg honom så skulle det vara som om han bar hela världen på sin rygg. Detta gjorde mannen, han bar hela sin värld på sin rygg. Men även om mannen nu började närma sig sina sista dagar i livet så var hade han fortvarande en lust att utforska livet, att dricka ur mimersbrunn, att utforska livet,döden och kärleken.

Mannen stannar upp en tanke for förbi denne mans sinne, han ler och går vidare. Denna man var mycket vacker man, men hans själ var lika grotesk som den svartaste tanke mannen bar på. Mannen vet detta och det berör honom inte utan han vandrar vidare med ängen vid sin sida och ett skevt leende som ett bevis på missanpassning.

Tankarna mannen bär på är inga vanliga tankar då denna man är en väldigt udda och vällutvecklad varelse. Inte ens den mest skarpsynte berättaren kan se in i denna mans mörka inre.

- Friheten längtar alla till även jag men till vilket pris ska frihet få kosta? Det man säger är frihet är aldrig frihet. Den frihet som vi ser idag som alla räknar med är det den frihet vi strävar efter? Där man påstår att alla människor är lika och att varje individ är unik och har ett egetvärde i sig. Men hur kan alla vara lika men ändå unika? Är inte det motsägelsefullt. För att om alla människor ska vara lika så måste man trampa på individens egenvärde därför kan man inte påstå att i denna frihet den demokratiska friheten är människor lika och unika med ett egenvärde.
Därför ska jag kämpa för min frihet och mitt lands frihet där vi kan leva i ett samförstånd med varandra där alla känner en gemenskap och en samhörigt åtskilda för andra men enade tillsammans.
Men i skydd av det mörker som nu omsluter mig och oss så måste jag underminera min livslust till detta samhälle där den frihet jag tror på ska komma. Men som ett fallande hopp har jag sett i hela mitt liv att denna frihet aldrig verkar komma. Men skam den som ger sig, ett ständigt tvång vilar över mig att alltid blicka vidare att aldrig slå sig ned. Detta är ett jobb där ensamheten, ofullkomlighet och frustration alltid kommer tillsammans med en och aldrig lämnar en. Lycka och frihet är till för de får som följer herden, lycka är till för andra den har aldrig varit ämnad för mig.

Mannen hoppar med lätthet över ett staket och får syn på en torr plats under ett stort träd. Han lägger sig ner och ser till sin förtjusning att just här kan han se stjärnorna utan att regnet stör honom. Hans tankar far åt alla olika håll och han fortsätter at funderar på allt inom kosmos lagar.

- Patetiskt nog så älskar jag mitt liv fast att jag aldrig kommer att gå långt eller utveckla mig mer än vad den mest intellektuella människa på vår planet kan. Då jag är fast i denna förbannade kropp som lever i detta förbannade system. Detta system som känns som ett fängelse där min kropp sitter inburad och ruttnar sakta bort för att aldrig någonsin kunna komma ut och vara fri. Men ändå så känner jag kärlek till mit liv då det ingår i det stora , i naturens kretslopp. Det viktiga, denna sköna moder jord som andas och frodas.

Mannen reser sig och fortsätter sin vandring i regnet, han fortsätter också att försöka vrida och vända på sin tillvaro för att komma fram till en optimal sanning men han vet att han är dömt att misslyckas, ty han är människa. Han fortsätter sin filosofiska bana, att tänja på det kända och lyssna på sin innersta röst. Detta är en man som inte var som alla andra, denna man borde vara en hyllad man. Men han kämpade inte för sin egen skull utan för sitt samhälle. Denna man är nu borta och hans samhälles kraft lämnades till de yngre som nu tar vid.

...

image18

Vi är dem första av imorgon
dem sista av igår
söndrade vi faller
Men enade vi står

Nu när runorna oss kallar
Till striden om vårt land
Så går jag vid din sida
till jag inte längre kan

Vi står när andra faller
Vi slåss när andra flyr
Vi ser när andra plundrar
Vi får morgonen att gry!


Det du ser är det sant ?

image17


Ofta har man drömt, få gånger har man fått svar. Minnen, fantasi och viljor allt detta drömmer vi om och med. Som en människa känner vi likaså saknad, glädje, sorg och lust då i våra drömmar vi försöker att skapa detta begär eller täppa igen det då vi vill vara kompletta människor.

I detta samhälle där man inte vill visa sig svag för okända eller inte visa sig "icke komplett" då detta kan ses som ett tecken på utanförskap, att man är utanför det normala som man alltid strävar efter. En livslång kamp att passa in i den moral som vi själva har skapat. Denna moral som hyllas så högt av de ledande människorna som man nästan aldrig få se som "icke kompletta" så länge de stödjer moralen. Som får vi följer deras direktiv som på en väg av stenar och krossat glas. Den väg där våra fötter kommer att blöda och där vissa inte kommer att få gå denna väg för att man inte har den moral som hyllas. Där dessa människor som blir utanförr moralens slagkraft straffas för att dom utnjutar sina naturliga sidor, sidor som hyllar deras egna och den gemenskap man kan känna. Inte bara en andlig gemenskap utan en gemenskap där man vet att alla runt en har samma blod, samma stat och samma historia som en själv. Detta kan bara skapa en trygghet som moralens ledare vill bryta och döda.

Men de som går på vägen stannar icke när deras fötter blöder inte heller när deras linjer tunnas ut, de fortsätter som de får de är och följer sina herdas direktiv. Kvittar vad som händer på vägen fast fler främlingar tillkommer och deras egna blodsätter försvinner, kvittar ifall deras söner blir misshandlade och deras döttrar blir våldtagna så fortsätter dom att gå, litar på sin herdes ord. Stannar aldrig upp för att se världen , för att inta världen, för att kräva sin rätt !

Den rätt deras förfäder tog och skapade, dessa förfäder gick inte på denna väg av stenar och krossat glas. Utan dessa skapade en trygghet så man slapp gå på dessa vägar. En folklig trygghet. En folkgemenskap.
Men de människor som nu förespråkar denna trygghet, denna folkgemenskap får veta att dom har drömt när man hittar deras förfäders direktiv för att skapa den. Man får höra att det inte går, att det är brottsligt och emot "mänskliga rättigheter".

Lögn, förbannad lögn!

Drömmar kommer igen, drömmar om förfäders tider, drömmar om trygghet och folklig gemenskap. Svaren är som så ofta borta utan bara slutet där allt har blivit så som man vill men man får inte se vägen dit. Vägen till denna trygghet och folkgemenskap.
Återigen får man drömma sig bort , bort från vägen och bort från moralen.


Konversation

-Varför kan du inte bara acceptera mig som jag är? Varför vill du alltid att jag ska vara som alla andra? Tycker du inte om mig?

- Men det är inte det har jag ju sagt, jag vill bara att vi ska ha något..... normalt. Va inte löjlig nu, du vet att jag älskar dig det kommer jag alltid att göra.

- Men jag är inte normal, vi är inte normala. Varför ska vi då sträva efter det normala?

- Jag vet inte, det är väll varje människas instinkt att anpassa sig i flocken, att infinna sig i gränserna för det normala. Det är den morala värdegrunden som har skapat det antar jag.

- Men skit i moralen, den har bara skapats för att vi ska vara som får, ett djur i flocken! Jag vägrar att acceptera moralen som har skapat oss till trälar. Att tänka instinktivt, kreativt och impulsivt är det som man måste kunna i trångmål annars skulle man aldrig överleva i det naturliga samhället.

- Men det naturliga samhället finns inte mer, vi lever i en epok som är mer elektronisk än mänsklig då vi inte behöver tänka alls så är det mest kreativa och impulsiva ett nytt ketchup inköp.

- Det är hemskt vilken världsbild du har, där du framhäver att vi är som trälar och bara följer direktiv. Där tanklöshet går före bevarandet av det egna samhället och folket.

- Är det inte så? Är det inte just nu ett folkligt och rasligt mord av våran sort? Där snart vi kommer kunna skapa den elektroniska "människan", ju mer vi strävar efter perfektion ju mer vi kommer bort från det naturliga det mänskliga.

- Jag kan hålla med dig att det är ett folkligt och rasligt mördande på gång då vi försöker spe ut vårt folk med andra kulturer. Men det naturliga kommer alltid att finnas där då vi är från naturen och naturen är det perfekta. Men det vi gör nu att vi försöker härska över naturen är dumdristigt då det bara gör så att vi förlorar planeten vi delar med alla varelser mycket tidigare än väntat.

- Ja naturen är det perfekta, naturen är Gud då den skapade oss och allt som lever här. Men religionen, läran om naturen är och kommer aldrig att vara perfekt då det är människor som har skapat den och då kommer den alltid vara dömd till misslyckande. Precis som naturen har skapat att lejon som kan döda en antilopp så kan naturen döda en människa. Det får man aldrig glömma, då vi lever och vi dör. Men det är det som vi gör mellan som spelar roll så varför inte göra något för att hylla det som skapade oss?

- Varför inte sträva efter så mycket kunskap så man kan föra över det till sin efterkomma för att hjälpa dessa, så dom inte kommer få prövningar av oss som invandringen prövar oss idag. Jag vill lämna över den bästa möjliga framtid för mina barn, utan det hat som nu kommer efter oss i vågor av de som "styr" , där demokratins offer svartmålas i de styrande salarnas medieutbud som har sina trogna lobbyist i regeringens hus. Men frågan jag själv ställer mig flera gånger är vem som verkligen styr, det mediala eller regeringen.

- Själv tror jag att det är median som styr vad regeringen ska bestämma i för frågor. Då det är medikoncernerna som styr själva agendan men regeringen som styr vilken punkt/åsikt som kommer att intas.
Jag håller med dig att det är sjuktligt att ett styrelsesätt som kallar sig själv folkvald då jag inte ser mig som en av folket med knarkarna, våldtäktsmännen , pedofiler eller de utvecklingstörda då dessa är belastningar i det samhälle som jag och vi lever i. Då jag som gör samhället nyttigt före min egen nytta ska rangordnas med samma röstberättighet som pedofiler m.fl. Är inte det sjukligt så vet jag inte vad!

- Jag håller med dig, låt oss nu göra en pakt som vi aldrig kommer att svika där vi ska krossa demokratin med demokrati!

- Med dig vid min sida är vi som gott i mål.

Nihilism

Vad är nihilism? Det är vad jag har försökt att lära mig om de senaste dagarna och kommer att fortsätta med det. Det första jag lärde mig om nihilism var och är :

man bortser från allt, all moral all etik och all sanning så får man det utlimata, det sköna.
Man får det som vissa kallar det upphöjda.

Nihilism har förtrollat mig som en vacker slöja med vackra långa och förståndiga ord. Ett annat citat jag fastnade för är

"A-B", utan ställer sig i stället frågan vilken mening som kan skapas utifråntransaktionen
mellan A (startpunkt) och B (slutdestination).

Alltså en nihilist struntar i själva start och slutpunkten utan uppskattar det som är mellan dessa, ifall du går ute i naturen för att komma till din vän så uppskattar en nihilist allt runt en. De höga träden, åkrarnas gulaktiga färg, vinden som smeker ditt ansikte. En död fågel som likmasakar äter på, ja även detta då det är naturens gång det som orubbliga det oöndliga det som alltid kommer att vara kvar. Detta beundrar en nihilist för att han vet att detta gör han del i det oöndliga men han själv är bara en del i en förändring att varje dag kan naturen rycka in och ta ens liv. Detta acceptera nihilist då hans liv saknar mening och moraliska frågor existerar ej.

Nihilismens syn på livet:
Livet för en nihilist är att man försöker koppla bort allt runt omkring en som kan vara onödigt, all moralisk och etniska sanningar kopplas bort för att man ska kunna tänka logisk och få sin egen syn på det man precis har begrundat. Man försöker alltså att skala bort andras tankar och de tankar som man har blivit inlärd att tänka och tycka. Varför? För att man ska själv utan påtryckningar kunna uppfatta situationen för att komma till en lösning som passar just en själv.

En nihilist tror inte heller att livet har någon mening utan man tror på det bestående det som alltid finns. Man tror att livet bara är att vi bara är. Man klär av allt tänkande om vad som händer efter livet eller varför man lever, utan vi bara är. Detta innebär att man skapar ett sug efter att "finnas till" och man utforskar nya stigar tar till sig nya saker man vill lära sig för att kunna "finnas till". Detta anser dem är en mänskligt instikt som gör att vi vill nå nya demisioner för att lämna tomheten och kunna se oss omkring för att uppleva, känna och ta in alla intryck som världen ger oss, så vi samexisterar med allt som är skapat. Detta är en känsla varje nihilist vill finna och uppnå. Då detta kanske låter dysterst så är inte nihilism något dystert utan tvärt om, man har redan acepterat att man ska dö och på grund av det så kan man nu utvecklas ännu mer som människa för att man vill lära sig all den kunskap så man kan föra över den till sina barn och så vidare så dessa kan få det ännu bättre i sitt liv. Man kan också gå in helhjärtat och vara modigare än förr, för man vet att man ska dö då kan man satsa ännu mer på det man gör och detta kan skapa en form av heroism då man kan tänka sig gå in helhjärtat och även dö för sin familj, sitt folk och sin nations bästa.
Och själva syftet med livet blir att vi ska infinna oss i naturens ordning och det är först då en utveckling inom oss själva och andra kan komma att bli överlöpande.

Man vill att man ska acceptera den fysiska världen som kan vara en själv och i samma stund inse att ens liv kan ändras och manipuleras att man kan vara död imorgon. Man vill också att man ska acceptera det abstrakta det som består , det som alltid finns för oss. För först innan vi kan påverka det fysiska måste vi förstå det abstrakta.
Och det ända sätt att kunna ändra det fysiska i världen är att man med hjälp av sitt subjektiva inre för att manipulera det objektiva fysiska för att kunna uppnå en förändring i andras fysik. Med ett exempel som kan beskriva så här ungefär;

"Vår vilja att till exempel döda en hjort, blir aldrig verklighet, förrän vi skapat ett spjut, kastat det mot djuret och penetrerat dess hjärta. Samtidigt blir vi påminda om att verkligheten inte endast består av fysiska material. Då vi slungar iväg spjutet, kommer det alltid ? förr eller senare ? att tvingas ner till marken på grund av tyngdkraften. Med andra ord: det fysiska är endast en manifestation av det abstrakta."


"Vi betraktar därmed idéer som viktigare än materiell existens, då det fysiska (hjortens kropp) i vår värld är impermanent, medan det abstrakta (tyngdlagen) varar för evigt. Därmed blir det automatiskt irrelevant att endast hänge sig åt det fysiskt temporära (materialism), samtidigt som tron på att det fysiska inte spelar någon roll (spiritualism) också framstår som felaktigt. Vi har därmed blivit idealister, och ägnar nu vårt liv åt det vi med säkerhet vet kommer att vara för evigt och förbli beständigt i denna värld."


Religion & Gudar:

En nihilist tror inte heller på gudar då detta kan skapa olika ideal eller regler för hur man ska leva, då moralen i reiligioner kan förbjuda dig att göra vissa handlingar och detta tycker nihilismen är fel då varje person ska kunna agera och tänka både självständigt och flexibelt. Man tror att religioner är fel då dessa bara spridder en sanning och den ända sanningen där man förkastar allt annat tänkande. Då i det moderna samhället så kanske detta ses som en normal tankegång så påpekar man gång på gång att moralen i allt som tvingar dig att göra något är oftast fel då du inte kan handla eller tänka självständigt och felxibelt. Och det gör dig till en undermänniska som i naturen skulle ha svårt att överleva.

"Kristendomen ser människan som kronans skapelse, och de som laglydigt följer bibeln får komma till det så kallade himmelriket. Detta innebär att vad vi gör i jordelivet är av mindre betydelse; naturen ses därmed som ett redskap för den moderna människan, där ekonomisk tillväxt blir prior nummer ett, med föga hänsyn till moder jords välbefinnande.

Slavmoral (semitism) kontra herremoral (nihilism) skiljer sig på så sätt att auktoritära präster och dennes undersåtar styrs blint av sin tro, medan nihilismen tillåter en friare syn av hur den omvärld vi slungats in i bör inrättas (baserad på en dekonstruktion av objektiv moral). Vi lever här och nu; låt oss njuta av det liv, den gåva vi erhållit och fokusera på att inrätta oss i kosmos och helheten på bästa möjliga sätt.

Låt oss överblicka ekosystemets inneboende funktioner och komma fram till att vi är en del av ett mycket avancerat kretslopp och hämta kraft ur det faktum att vi alltid kommer vara en del av naturen, beundra och vörda dess fortsatta balans och välstånd."


Så för att kortfattat beskriva Nihilism med någon mening skulle jag vilja säga:
En inriktning som vill att vi ska infinna oss i naturen och leva i en sund utveckling där vi kan tänka självständigt och felxibelt. Där man inte ska böja sig för andra utan fånga dagen och göra det bästa av sitt liv i en naturliga sida.


Låter detta intressant? Skriv gärna till mig om ni vill att jag ska utveckla mer och vad jag ska utveckla.
Tack för mig!

Pontus V

Källa: http://www.anus.com/tribes/snus/

RSS 2.0