Stycke två ur min novell

[...]
Människor, alla dessa människor. Djurens konung, det intelligenta djuret, men visa mig människan som har skapat ett intelligent samhälle i harmoni, ett perfekt samhälle. Finns det ens sådana drömmar kvar i verkligheten av våra självdestruktiva liv, finns det sådana förhoppningar om en bättring för mer än miljöns egoistiska drivkraft. Jag ser igenom deras slogan om att förbättra miljön, jag ser profiternas kungar smida sina ränkor bakom den nya trenden som är miljön. Jag ser längre än att "rädda vår planet", varför ska vi ens rädda den? Varför inte låta oss, människan få konsekventerna av det vi har skapat och bara luta oss tillbaka och låta jorden knulla oss analt tills vi ligger och förblöder i våran egen skit istället för att som nu i sista sekunderna försöka förbättra allt och låta oss förpesta planeten i ytterligare några århundranden. Jag ser giftmolnen fabrikerna sprutar ur sig men det är inte dessa jag oroas för utan de människor som jag sitter bredvid på bussen som sakta förgör samhället genom tron att dom kan påverka något som dom själv medvetet var dag dödar. Det är idioti eller genialiskt, jag kan inte bestämma mig om jag hyllar detta hyckleri eller om jag hatar det. Nej, djurens konung kan aldrig bli djurens konung ifall vi avskärmar oss från naturen och dödar den med vårt gift. Jag röstar i ren demokratisk (eller dumokratisk kanske) anda för att ta bort alla miljöproblem, hur? Det vet jag inte och bryr mig inte, nu har jag röstat och majoriteten har fattat sitt beslut.
[...]

Kommentarer
Postat av: Zäta.

Människan är jävligt korkad, thats it. Och du är också lite korkad eftersom du deppar ihop istället för att vara positiv och ljus i din inställning till det mesta. Min kritik baserar jag på allt underligt och pessimistiskt du skriver här.

2008-02-13 @ 18:16:03
URL: http://zeata.blogg.se
Postat av: Mediadrev

Kanske är jag korkad, men en positiv syn kräver också en positiv tanke eller handling i världen och just nu ser jag ingen sådan om människan. I mitt eget liv finns det dock som tur är ljus.

Tack för dina tankar

2008-02-13 @ 18:52:13
Postat av: Zäta.

Klart som tusan det finns mycket som är positivt! Att du har tillgång till internet och därmed kan göra din röst hörd, att du får en utbildning och betalt för det, att du är en jävel på att uttrycka dig skriftligt och mycket mer. Allt som är dåligt ska man slänga bort.

Skönt att det är lite ljust i vart fall :)

2008-02-13 @ 22:03:41
URL: http://zeata.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0