Ett minne till Jussi Björling

Juss Björling föddes den femte februari 1911 men blev registrerad den andra februari av någon konstig anledning och firade sin födelsedag den andre. Han var en svensk tenor och en av de största om inte den största tenoren som svensk musik har producerat någonsin. Hans genombrott lovordades av alla kritiker och blev världskänd och än idag så är han känd inom de kretsar. Då av sin patriotiska natur som låg väldigt rätt i tiden gjorde så han idag inte har blivit så känd som han borde vara, många känner inte ens till Jussi och hans sång. Därför kommer detta inlägg att visa Sveriges störste tenor genom tiderna och minnas honom för hans sånger berör än folk och även jag får erkänna att tårar är inte långt borta. Jussi vila i frid.


 
Sverige,
Sverige,
Sverige fosterland, vår längtans bygd, vårt hem på jorden!
Nu spela skällorna, där härar lysts av brand och dåd blev saga,
men med hand vid hand svär än ditt folk som förr de gamla trohetsorden
Fall julesnö och susa djupa mo!
Brinn österstjärna genom junikvällen!
Sverige, moder! Bliv vår strid, vår ro, du land, där våra barn än gång får bo
och våra fäder sova under kyrkohällen




Land, du välsignade, tag min sång!
Gjut din ande i orden!
Giv, att den ljuder fullkomnad en gång,
Sången om landet i Norden,
Sången om sjumila skogar och sjö,
Slätter, som skördar oss bära,
Midnattssol och midvintersnö,
Sverige till ära, Sverige!

Land, du välsignade, tag mitt verk!
Dig min strävan jag vige!
Signa min tanke och armen stärk,
främst bland de främsta jag stige,
att när min bana jag ändat har,
stigit till skuggorna neder,
stolt man må minnas, att svensk jag var,
Sverige till heder, Sverige!




Nämner du Sverige, säg känner du ej då en doft utav gran och fur?
Nämner du Sverige, säg hör du ej då en låt från fäbodjäntans lur?
Hör du ej skogarnas nynnande sus, ser du ej norrskenets glammande ljus?
Och stugan i dalen vid älvans rand, det är Sverige, det är Sverige, vårt hem, vårt fosterland.
Det är Sverige, det är Sverige, vårt hem, vårt fosterland.

Nämner du Sverige, säg kommer du ihåg den bygd där som barn du lekt?
Grönskande hagar och blåking i råg, än syns dem åren aldrig blekt.
Stjärnsmyckade himmel i midvinterkväll, dånande forsar och blånande fjäll.
Ochblommande vide vid insjöns strand, det är Sverige, det är Sverige, vårt hem, vårt fosterland.
Det är Sverige, det är Sverige, vårt hem, vårt fosterland.

Kommentarer
Postat av: Oscar S.O.

The one and only (you are best)

2011-02-05 @ 11:05:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0