Påmind om en bok..

Jag brukar inte ofta läsa om böcker jag har läst en gång, men nu läser jag om en bok för fjärde gången. Det är inte helt oväntat Stäppvargen som Hermans Hesse har framställt, den påverkar mig på alla sätt och ibland känns det som om den handlar om mig eller det jag vill på något plan bli.

"När man talade med honom och han då någon gång överskred det konventionellas gräns med några personliga ord som kom direkt från hans eget, främmande väsen, då kände man sig utan vidare underlägsen; han hade tänkt mer än andra människor och visade i fråga om andliga ting en nästan kylig säkerhet. Han besatt en sorts lugn överblick och säker kunskap, som bara verkligt överlägsna människor har. Han hörde till dem som inte har någon ärelystnad, som inte försöker glänsa eller övertala andra eller själva vill ha rätt."

"Stäppvargens blick trängde igenom hela vår tid, hela dess beskäftiga strävan och tomma fåfänga, all den självbelåtna och osunda intellektualismens ytliga narrspel - ack, den gick ännu djupare, gällde inte bara vår tids brister och hopplöshet, tomheten i vår kultur och vårt andliga liv. Den trängde ända in i mänsklighetens hjärta, och i en enda sekund talade den längre om en tänkares, kanhända en verkligt vetande människas hela tvivel på människolivets värdighet och meningen överhuvudtaget. Denna blick sade: "Titta, sådana narrar är vi! Sådan är människan.""

"En stäppvarg som har förirrat sig hit till oss, in i städerna, till hjorden - ingen bild kunde mera träffande återge honom, hans skygga isolering, hans vildhet, hans oro, hans hemlängtan och hemlöshet."

"Jag var mycket förvånad, inte minst över att föremålet för enstöringens ömma låga var en så söt och elegant ung flicka, och alla mina gissningar om honom och hans iv blev åter ovissa. Men efter en liten stund kom han ensam hem igen, gick mödosamt med tunga, sorgsna steg uppför trappan och vankade sedan i timmar av och an i sitt rum, alldeles som en varg går i sin bur, och hela natten till långt fram på morgonen lyste det i hans rum."

Några små valda citat som är endast från början av boken, dessa påverkar mig och får mig att tänka. Denna bok är över det vanliga, och om man kan hysa kärlek till en bok så hyser jag det till denna.

Kommentarer
Postat av: Emma

hmm,den kanske man ska läsa då. sov gott

2007-12-18 @ 04:34:56
URL: http://thabojan.blogg.se
Postat av: Mediadrev

Det tycker jag att du ska. :)

2007-12-18 @ 11:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0